2CV & 2CV Sahara

2CV presenteras äntligen för allmänheten – och för president Vincent Auriol –  på motormässan i Paris, där besökarna häpnar över den nyskapande designen. 2CV representerade ett nytt tänkande inom persontransport och byggdes i fler än fem miljoner exemplar (alla varianter) fram till 27 juli 1990.

I mars 1958 lanseras 2 CV 4×4 eller 2 CV Sahara. Med fyrhjulsdrift och två motorer på 425 cm3 har fordonet fantastisk terrängkapacitet. Även i fullastad skick kan det köra uppför sandsluttningar som lutar mer än 40 procent.

Med 2 CV Charleston får 2 CV tvåfärgad kaross och runda strålkastare. Enligt planen skulle en specialserie om 8 000 exemplar tillverkas, men bilen blev en sådan framgång att den blev en produktionsmodell 1981.

 

De viktigaste årtalen för 2CV

1948, presenteras i oktober på Parissalongen. Med stor taklucka, 2-cyl luftkyld motor 375 kubik, 9 hkr samt Solex förgasare och 4-växlad låda, 1:an inte synkroniserad samt trumbromsar runt om. Toppfart 65 km/h.

1954, i september, 425 kubik 12 hkr, 85 km/h.

1960, i december, nytt tak samt modifierad grill.

1961, i oktober, 13,5 hkr

1962, i april, 15 hkr, 90 km/h, ny instrumentpanel samt elektriska torkare.

1963, i februari, 18 hkr, 95 km/h. Dessutom presenteras lyxmodellen AZAM i mars med bakelit ratt samt AMI 6 säten och mer krom.

1964, i december upphör tillverkningen av vagnar med självmordsdörrar.

1965, i september kommer så det 3:e fönstret samt ny grill.

1967, april samt augusti, 2CV AZAM Export (med samma typ av hastighetsmätare som Ami 6).

1970, i februari, nya motorer, 435 kubik 24 hkr 102 km/h i 2CV 4 samt 602 kubik 28,5 hkr, 110 km/h i 2CV 6. Dessutom 12 V elsystem och hängande pedaler.

1973, i september ny plastgjuten ratt i 2CV 6

1974, i september, fyrkantiga strålkastare, ny plastgrill, stötdämpare bak samt öppningsbart tak inifrån.

1975, i september, 2CV Spécial (med motor från 2CV 4) med runda strålkastare.

1976, i april, 2CV Spot utkommer i begränsad upplaga, med 2CV 4 som bas. Vit och orange färg tillverkas i 1800 exemplar.

1978, i juli, 2CV 4 slutar produceras, 2CV 6 får tvåstegs förgasare och 29 hkr.

1979, i juli, 2CV Spécial blir 2CV 6 Spécial och får 602 kubiks motor. 2CV 6 byter namn till 2CV 6 Club. Dessutom bensintank i plast om 25 liter.

1980, i oktober, Begränsad serie med 2CV 6 Charleston svart samt bordeauxröd, 8000 exemplar.

1981, i juli, skivbromsar fram, centrifugalkoppling som standard på 2CV 6 Spécial. Charleston börjar serietillverkas. I oktober kommer dessutom specialmodell 007 som tillverkas i 700 exemplar.

1983, i april, Begränsad serie med modellen France 3, som tillverkas i 3000 exemplar.

1984, i mars, andra begränsade serien av modellen France 3, tillverkas denna gång i 2000 exemplar.

1985, i mars, två specialserier ser dagens ljus, Dolly, 3000 ex, samt andra serien Dolly, 1800 exemplar tillverkas från oktober.

1986, i mars, den tredje serien med Dolly som tillverkas i 2000 exemplar, samt i oktober tillverkas Cocorico i 1000 exemplar.

1987, i juli, tillverkningen av 2CV 6 Club läggs ned.

1988, den 29 februari, slutar 2CV att tillverkas i Frankrike

1990, den 27 juli läggs tillverkningen ner i Portugal.

Totalt tillverkades mer än 2 miljoner 2CV.


Bilder filmer samt viss text Citroën communication.