C6

CITROËN C6: en bil för känslan

Bilder: Niklas Lökholm 10109

Citroën C6 presenterades första gången på motorsalongen i Geneve i början på 2005, men fick även uppmärksamhet på Frankfurt Motor Show, innan den officiella lanseringen i slutet av 2005.

Detta tillskott i Citroënfamiljen följer en historisk linje för stora Citroën, med fantastiskt utseende samt stil och tar Gran Turismo-konceptet vidare och ger det den senaste spetsteknologin. Citroën C6 är verkligen en bil som rör om känslor.

Femtio år separerar C6 och DS. DS lämnade ett outplånligt intryck från besökarna på Paris Motor Show i oktober 1955 och på alla som har en passion för bilar och bilkörning. År 1955 hade Citroën enbart två mycket olika och ändå kompletterande fordon: 2CV och DS. Dagens motsvarigheter skulle vara C1 och C6.

Genom åren har Citroën designat och utvecklat bilar och koncept för att fylla denna lucka i dagens C2, C3, C3 Pluriel, C4, C5 och C8 – och möta behoven och förväntningarna på en stor och varierad kundkrets.

Citroën C6 är kronan på verket i Citroën-programmet, som är bredare och mer omfattande än någonsin tidigare. Med sin närvaro, stil och prestanda har Citroën C6 inspirerats av det stora i Citroëns förflutna vars modeller med stil och innovativ teknik etablerat ett starkt arv i våra bilar.

Citroën C6 har elegans, förfining och väg-närvaro och kombinerar det med märkets egna nyckelvärden vilka härstammar från klassiska Citroëns och uppdateras kontinuerligt. Dessa värden är bland annat avant-garde-teknik, styling och strävan efter komfort.

Citroën C6 lägger tonvikten på förfining, komfort, nöje, användbar teknik och stark, dynamisk design med nya höjder av perfektion.

Citroën C6 kombinerar en flödande kropps linjer med ett inre av ursprunglig ergonomisk design. De rena linjerna i dess arkitektur, fria från överflödiga detaljer, ger de åkande ett omedelbar intryck av exceptionell komfort. Denna enastående komfort är associerad med diskret och intuitiv utformning av förarplatsen. Även om miljön är helt ny, känner föraren sig omedelbart väl tillrätta.

Text: Citroën Communication 2005

Bilder: Citroën Communication 2005

På Citroën Origins skrivs följande:

Fem år efter att produktionen av Citroën XM upphört avslöjar Citroën sin C6 2005. Estetiska linjer härledda från konceptbilen C6 Lignage (1999). Köregenskaperna är inriktade på yttersta komfort, med hög grad av lyx. Med förstklassig Hydractive-fjädring, en helt anpassningsbar och styrd fjädring. Med Head up-display och avåkningsvarnare. Med 6-cylindriga bensin- och dieselmotorer samt bakre spoiler med variabel öppning. Med den 4-cylindriga dieselmotorn HDi 173 som utvidgar sortimentet. C6:ans innovationer främjar körglädjen i en långfärdsbil. Liksom föregångarna blir den de franska presidenternas bil – Jacques Chirac, Nicolas Sarkozy och Francois Hollande – för att slutligen dra sig tillbaka 2012.

Att leva med en Citroën C6

Ingen som kan något om bilar är oberörd när han eller hon ser en Citroën C6. De flesta kan se att det är en Citroën, men det är något särskilt med den. Men vad är det som är så speciellt?

Designen

Citroën C6 är annorlunda till utseendet och det tilltalar inte alla, särskilt inte anglofiler eller de som gillar hårda tyska bilmärken. Om man studerar siluetten av bilen ser man att den är väldigt droppformad och inte gjord av tre lådor,en fram, en i mitten och en bak som många traditionellt designade bilar är. Droppformen börjar i fronten och gör en lite knyck vid framrutan och fortsätter över taket och slutar i baklamporna i “art deco”-form. De ramlösa sidodörrarna bidrar till en lätthet i designen och är även ett arv från Ctítroën DS.

Bakifrån noteras särskilt den konkava bakrutan (arv från Citroën CX) och bakluckan som har en halvmåneform. På bakluckan finns också en spoiler som är nedfälld när bilen står stilla, men som fälls upp i två steg i hastigheter över 65 resp 125 km/h.

Fronten upplevs som bred eftersom den saknar traditionell grill. Istället finns två parallella kromlister som tillsammans bildar chevron-märket i mitten. Sammantaget är det en bil som ger ett graciöst intryck samtidigt som man inser att det är en stor bil.

Designen har även det typiska uttrycken som startades med DS, dvs långt överhäng fram och kort överhäng bak. Detta designspråk känns igen från DS, SM, CX, GS, BX, XM och många fler.

Interiört var Citroën C6 mycket modern när den kom. Instrumenteringen är helt digital utan de traditionellt runda mätarna. Istället visas hastigheten i siffror, som på CX när den kom, och varvräknaren är en lutande skala som lyser upp med ökat varvtal. Mitten av instrumentpanelen innehåller en multidisplay som visar navigation, telefon, radioinställningar, bilstatus mm. Likt bakluckans form innehåller interiören en hel del halvcirklar bl.a. facken på dörrarna, mittkonsolen och rattens utformning.

Komforten

Jämfört med konventionella bilar så är de flesta Citroën väldigt bekväma. Citroën C6 är naturligtvis inget undantag. Bilen är stor inuti med breda och bekväma fåtöljer som är elektriskt ställbara i de flesta riktningar. Även baksätet är möjligt att justera så att man sitter bekvämt. C6 är också bra ljudisolerad med glasrutor som är laminerade. I de flesta Citroën C6 är läderklädsel standard, oftast ljust eller svart läder, men andra nyanser fanns också.

Det är ju i allmänhet inte detta som kännetecknar de stora Citroënerna utan det är fjädringen. På Citroën C6 sitter den mest avancerade hydropneumatiska fjädringen som någonsin tillverkats, Hydractive 3. Denna känner av hur vägen är beskaffad och anpassar fjädringen till underlaget. Detta gör att resan blir betydligt mycket mjukare än alla dagens bilar, men eftersom bilen skulle passa fler är den betydligt styvare än de äldre bilarna från Citroën som DS, CX. C6 kränger dock inte lika mycket vid kurvtagning som de gamla modellerna.

Vid körning på mindre vägar och vägar med gropar mm så är bilen otroligt bekväm. Självklart kan man höra ljud från hålor och andra större gropar, men de mindre märks inte alls. Bilen går otroligt skönt och många beskriver den som att åka på en “flygande matta” (magic carpet ride). När Top Gear skulle testa Citroën C6 gjordes en jämförelse mellan den och en BMW 5-serie genom att montera en kamera på bilarna och följa ett galopp-lopp på en väg vid sidan av galoppbanan. Bilderna från kameran på C6:an var betydligt mycket bättre än för BMW:n och vid körningen upplevdes komforten som fantastisk.

Elektroniken

Citroën C6 har många elektroniska finesser där några av dem var ganska ovanliga vid lanseringstillfället. Bland de ovanliga tillhör Head Up Display, som speglar hastighet och navigationsinformation i vindrutan framför föraren. Även avåkningsvarningssystemet tillhör de ovanliga. Om bilen passerar en vägmarkering utan att blinkers satts på kommer vibratorer i förarstolens yttersidor att vibrera och föraren varnas/väckas.

Andra finesser som är användbara är till exempel hel- och halvljus som följer rattens rörelser, bixenon-strålkastare, navigationsystem, parkeringssensorer fram och bak mm.

Ekonomi

Citroën C6 är inte en billig bil att äga. Köper man den äldre V6-dieseln på 2,7 liter, så är den största kostnaden vägskatten, som är över 7500 kr/år (2020). Den nyare och starkare dieselmotorn på 3.0 liter är billigare skattemässigt. Övriga kostnader, såsom reparationer och service är inte oöverstigliga, men är självklart högre än en mindre bil. En fördel med C6 är att den delar en hel del komponenter med andra modeller i PSA-gruppen, som Citrën C5 och Peugeot 407 mfl.

Att göra själv

Vissa saker kan man säkert göra själv, men det kräver ofta att man har analysverktyget Lexia, som man kopplar in i datauttaget i bilen. Med Lexia kan man tex ställa in referenshöjden på bilen, så att bilens fjädring fungerar som det är tänkt. Detta behöver man göra om man tex byter hjullager eller om någon av nivåsensorerna blivit skadade, tex om man kör på sämre vägar. Fel på referenshöjden indikeras på displayen som “suspension faulty”. Som PDF finns en “steg för steg”-beskrivning för den som kan göra dessa typer av jobb.

Text & de bilder i galleriet som inte är från Citroën: Niklas Lökholm 10109

Film: Niklas Lökholm 10109

C6 Broschyr
Fransk Broschyr – 2008