C6

CITROËN C6: en bil för känslan

Först presenterad i Geneve Motor Show i början på 2005, fick C6 återigen rubriker på Frankfurt Motor Show, den sista milstolpen innan den officiella lanseringen i slutet av 2005.

Detta tillskott följer en historisk linje för stora Citroëns, med fantastiskt utseende samt stil, tar C6 Gran Turismo konceptet och ger det den senaste spetsteknologi. C6 är verkligen en bil att röra om känslor.

Femtio år separerar C6 och DS lämnade ett outplånligt intryck från besökarna på Paris Motor Show i oktober 1955 och på alla som har en passion för bilar och bilkörning. År 1955 hade Citroën enbart två mycket olika och ändå kompletterarnde fordon: 2CV och DS. Dagens motsvarigheter skulle vara C1 och C6.

Genom åren har Citroën designat och utvecklat bilar och koncept för att fylla denna lucka i dagens C2, C3, C3 Pluriel, C4, C5 och C8 – och möta behoven och förväntningarna på en stor och varierad kundkrets.

C6 är kronan på verket till det nuvarande Citroën programmet som är bredare och mer omfattande än någonsin tidigare. Med sin närvaro, stil och prestanda. C6 har inspirerats av det stora i Citroëns förflutna vars modeller med stil och innovativ teknik etablerat ett stark arv i stora bilar.

C6 har – elegans, förfining och on-the-road närvaro – och kombinerar dem med märkets egna nyckelvärden. Vilka härstammar från klassiska Citroëns och uppdateras kontinuerligt, uttrycks dessa värden som avant-garde-teknik, baserad på styling och strävan efter komfort.

C6 lägger tonvikten på förfining, komfort, nöje, användbar teknik och stark, dynamisk design för nya höjder av perfektion.

C6 kombinerar en flödande kropps linjer med ett inre av ursprunglig ergonomisk design. De rena linjerna i dess arkitektur, fria från överflödiga detaljer, ger de åkande ett omedelbar intryck av exceptionell komfort. Denna enastående komfort är associerad med diskret och intuitiv utformning av förarplatsen. Även om miljön är helt ny, känner föraren sig omedelbart väl tillrätta.

Text: Citroën Communication 2005

Bilder: Citroën Communication 2005