CX

76_cx_broschyr_C

Citroën CX presenteras på motormässan i Paris oktober 1974. CX är inte lika nyskapande som föregångaren DS, men innehåller märkets allra senaste teknik. Exempel är den vinkelrätt monterade enheten för motor/växellådan i fram, konstant fordonshöjd genom hydropneumatisk och oberoende fjädring för varje hjul, systemet med ett enda torkarblad, den konkava bakrutan och den futuristiska instrumentpanelen.

Visste ni att CX 2200 fanns i Sverige flera år efter att modellen lagts ner i Frankrike? Och att CX TRI Break med 2,4-litersmotorn bara fanns –84 och bara här? Eller har ni någon aning om vad TRI egentligen betyder?

Årsmodellpresentation

När CX:en hade premiär 1974 hade Teknikens Värld redan provkört den i norra Sverige tillsammans med övrig motorpress. Reporterns intryck av bilen var övervägande positiva med frågetecken för svag motor och rörig förarmiljö.

I pressmaterialet från Citroën presenterades bilen som den nya mellanklassbilen som inte ersätter DS-modellerna(!) Man skulle komma att erbjuda tre varianter; CX 2000, CX 2000 Economique med högre utväxling samt den något starkare CX 2200. CX 2200 hade diravistyrning, elhissar fram, heltäckande navkapslar, kromat slutrör på ljuddämparen och mer luxuös inredning. Citroën beklagade också att man ännu inte fått upp produktionskapaciteten så inga bilar kunde levereras till Sverige förrän i mitten av 1975.

Läs mer på CX sektionens hemsida!

Bilder samt viss text från Citroën Communication.

Text lars-Ivar Nilsson

VISA GSA & CX broschyr 1984 svensk