Även om C4 Cactus inte direkt överraskar genom sin teknik har den i alla fall ett helt och särpräglat utseende. Här finns både enkelhet och exklusivitet i linjerna. Cactus påminner mest om en korsning av en Fiat Panda och en Range Rover Evoque.
När Citroëns nykomling rullar in på den jättelika scenen i le Bourget, faller den mig på läppen direkt. Det är inte bara bilen som är ny, förklarar Citroënchefen Frédéric Banzet, även segmentet är skapat genom att introducera C4 Cactus. En stadscrossover (crossover citadine) är väl vad man närmast skulle komma till i en svensk översättning. Han förklarar vidare att ”var tid har sina frågor och var tid sina Citroënsvar”.
(Chaque époque a ses questions et chaque époque a ses reponses Citroën). Detta skulle alltså vara bilen i tiden. Det ledande temat i hans anförande är enkelhet. Han upprepar ordet fyra gånger så jag förstår att det är centralt för Citroën och Cactus. För första gången på länge talar man inte om en dynamisk premiumbil för aktiva människor.
Vad har hänt?
Text & Foto: Bengt Dieden
Läs mer om C4 Cactus i Autogenial 259!