Rätt var det är när man är därute och söker bilen man vill ha, så finner man den inte. I Sverige alltså. Det är utanför gränserna man behöver söka sig för att finna sin Citroën. Å det kan ju vara lite läskigt. Men om man är noggrann och undersöker bilen samt köper efter man sett den så har man klarat de värsta fallgroparna och blåsningarna. Nu tänkte jag hålla mig till det som händer när den ska registreras i Sverige. Så vi antar att vagnen har köpts med förnuft. Se till att den är försäkrad på hemresan, hör med ditt försäkringsbolag.
Detta är det som gäller inom EU.
Se alltid till att få med orginalhandlingar samt kvitto på bilen. Orginalhandlingen ska sändas till Transportstyrelsen, tyvärr får man väl säga. Det kommer att göras en ursprungskontroll då de kontrollerar om vagnen är stulen. Sedan får du nummerskyltar och kan åka till registreringsbesiktningen och få den godkänd. Lätt som en plätt!
Detta gäller om bilen är begagnad och har varit registrerad i ett annat EU land samt är minst 6 månader gammal och körd 500 mil. Det finns inga problem om bilen är av årsmodell 1968 eller äldre.
Efter det så har vi en del regler som inte gällde i dåtidens stora europeiska länder. Till exempel, 3-punkts bälten fram 1969, rullbälten fram 1974, 3-punkts bälten bak 1974 samt gula blinkers 1976. Småsaker som vi hade i Sverige och som fanns under 70-talet och 80-talet med strålkastartorkare, två farter på torkarna och stänkskydd med mer är alla borta. För oss Citronistër är det mest bälten bak som spökar. För de stora vagnarna är det inget problem, men för A-modeller är det endast 2-punkts bälten bak monterat som standard. Det betyder att du åker till registreringsbesiktningen och får bilen underkänd om bilen är av årsmodell 1974 eller senare. Då får man skriva en dispensansökan, vilken kommer att godkännas. Ibland dröjer dock svaret precis så att man inte får den billigare ombesiktningen vilket är retsamt. Mer information om hur man går till väga finns Transportstyrelsens hemsida.