I samband med att jag lät renovera motorn i min Renault 4CV fick jag lära mig en del om lämpliga oljor för äldre motorer – alltså före katalysatorernas tid. Min läromästare var motorrenoveraren själv, Anders Nilsson, som har haft stor och välrenommerad bilverkstad i Sollentuna i minst 30 år. Och specialiserat sig på renovering och trimning av Renaultmotorer sedan han slutade att dagligdags gå till verkstaden (som han förvisso har kvar).
Text & Foto Håkan Becker
När katalysatorerna blev allmängods i bilarna, cirka 1988, tog oljefabrikanterna bort det mesta av tillsatserna som var viktiga för gamla motorer. Framför allt zinken. Dessutom har moderna oljor en massa tvättande tillbehör i sig, för att man ska kunna förlänga oljebytesintervallerna. Vissa oljefabrikanter har tagit fram särskilda oljor för gamla motorer. Det gäller till exempel Motul och Castrol. Anders tycker dock att de innehåller för lite zink och att de oftast är för trögflytande (SAE 20/50). Många använder sig av dieselolja i gamla motorer, just för att den oljan innehåller zink. Men dieseloljan är dessvärre sotlösande och direkt olämplig.
Olämpliga oljor
Det finns lämpliga oljor idag i Sverige för våra äldre bilar med stötstångsmotorer. De innehåller tillräckligt med zink, fosfor och rostskydds- och korrosionsmedel och har lämplig viskositet. De återfinns på firmor som man först kanske inte tänker på – nämligen de som specialiserat sig på hot-rodbilar, muskelbilar och dragracing. Den olja som Anders Nilsson rekommenderar är Joe Gibbs HR-2, en mineralolja med mycket zink i. (Och HR står för Hot Rod…) Den finns hos Persåkers Speed shop i Åkers Styckebruk och kostar cirka 110 kronor litern. Det går att beställa på nätet på www.persaker.se.
Efter en motorrenovering bör motorn under de första 50–100 milen ha en särskild inkörningsolja som tar bort alla överflödiga partiklar vid inkörningen. Här rekommenderar Anders Kroon Oil monograde 30 som beskrivs så här: ”Kroon oil monograde 30 inkörningsolja är en speciell SAE 30 motorolja speciellt utvecklad för att köras i renoverade klassiska förbränningsmotorer. Underlättar snabbt och korrekt inkörningen av alla rörliga delar i din renoverade motor. Skyddar den upprustade motorn under inkörningsprocessen. Skapar en optimal tätning mellan kolvarna och cylinderväggen. Med en väl inkörd motor blir oljeförbrukningen minimal och bränsleförbrukningen den mest ekonomiska.”
Kroons oljor finns hos Trendab i Nykvarn och på nätet: www.trendab.se.
Motsvarande olja finns också i Joe Gibbssortimentet och heter då Joe Gibbs BR30 inkörningsolja.
Till våra växellådor rekommenderar Anders LiquiMoly – ett tyskt märke som säljs bland annat av Autoexperten. Växellådsoljan SAE 75W-90 håller klassen GL4/GL5 och kostar cirka 110 kronor litern.
Den renoverade Renaultmotorn har gått på HR2-oljan i några år nu. I höstas lät jag också min B11 Normale få hot-rod olja inför årets säsong – zink-sala-bim!