MHRF klubbinfo nr 13 2016

2 oktober, 2016

Riksdagsmotioner

I likhet med tidigare år har MHRF enskilt, och i samarbete med Transporthistoriskt nätverk (riksorganisationerna inom det rörliga kulturarvet), lämnat förslag till motioner till våra riksdagspolitiker. Motionsförslaget innebär i korthet att myndigheter i sitt utövande inte avsiktligt eller oavsiktligt ska införa regler och tillämpningar som är försvårande för bevarande av det rörliga kulturarvet, ett fredande av föremålen. Tanken är någon form av lagstadgat skydd som gör att myndigheterna ska anpassa sina regler för historiska fordon, flyg, båtar och tåg. Grundprincipen är att det inte ska ställas större krav på fordonen än de som gällde när de konstruerades och togs i bruk. Två enskilda motioner har hittills lämnats in till Riksdagen, från riksdagsmän inom M och MP. Du hittar dem här.

Föreskriftsarbete och utredningar som MHRF bevakar

På gång är ändring av Vägverkets föreskrift, VVFS 2007:490, gällande teknisk identifiering av fordon. Ett arbete som pågått i ca 3 år där MHRF under hösten 2016 kommer att svara på förslag till remiss. Föreskriften utgör tillsammans med TSFS 2015:63 grunden för ursprungskontrollen.

MHRF räknar med att under hösten/vintern få Transportstyrelsens förslag till föreskrift om kontrollbesiktning, baserat på EU-direktiv 2014/45/EU.

Transportstyrelsen har fått i uppdrag att utreda miljözonsbestämmelser för lätta fordon. Uppdraget ska redovisas senast den sista september 2016. I dagens miljözonsbestämmelser har tunga dieseldrivna historiska fordon undantagits.

Transportstyrelsen ska också, enligt ett regeringsuppdrag, utreda frågan om vinterdäck för tunga fordon.

I lokalpress har det under senaste tiden skrivits mycket om entusiastfordon där ägarna upplever att polis och bilinspektörer på felaktig grund har utfärdat böter och förelägganden. Exempelvis har det handlat om felaktigt placerad blinkers. MHRF för en dialog med Transportstyrelsen och polismyndigheten som båda tittar på frågan.

Du hittar äldre remissvar från MHRF här.

Kulturarvspropositionen

Den 9 september träffade Transporthistoriskt nätverk Kulturdepartementets departementssekreterare Fredrik Linder. Syftet med mötet var att få information om den kommande kulturarvspropositionen, som väntas under hösten, samt fråga hur det rörliga kulturarvet kommer att märkas i den. Vi ville också diskutera möjliga lösningar för bevarandet av det rörliga kulturarvet, gärna i form av en portalparagraf som fastställer skyddsvärdet, detta för att myndigheterna ska ha något att luta sig mot för att kunna anpassa regler för historiska fordon, båtar, tåg och flyg. Utan att få några klara besked ansåg delegationen att mötet var positivt, då de fick möjlighet att klargöra problematiken kring det rörliga kulturarvet och behovet av ett lagskydd. Fredrik Linder sade också att organisationerna ska räkna med att känna sig stärkta av den kommande propositionen. Om en konkret lösning kring lagskydd kommer, och hur den kan komma att se ut, återstår dock att se.