Citroën stänger C 42, sina lokaler på Champs Elysée vid årsskiftet. Men ni som planerar att åka till Rétromobile, kolla istället in La Maison Citroën på 39, rue Saint-Didier , 75016 Paris.
Citroën genomgår just nu en omvandling när det gäller hur man vill presentera sitt varumärke. Det gäller modellprogrammet (se Bengt Diedens intervju med Citroëns VD Linda Jackson i Autogënial 277), såväl som den så kallade kundupplevelsen. Hit hör märkets exponeringar av bilarna hos återförsäljarna.
Därför har man skapat La Maison Citroën. Det handlar om ett bilhallskoncept för cityläge. Det består av en relativt kompakt enhet som endast kan exponera två bilar, men med hjälp av väggarna kan man ta hjälp av den senaste tekniken när det gäller interaktivitet. Här finns också plats för det lilla ”Café André” och ”Le Petit Citroën Shop”. Konceptet skulle också kunna fungera som en ”shop in shop” i större anläggningar utanför stadskärnan, tror vi.
Konceptet verkar spännande och vi planerar en artikel i ett kommande nummer av Autogënial. Ni som besöker La Maison Citroën i Paris, vi vill gärna veta vad ni tycker, så kontakta gärna redaktionen.
Lorentz Österling