Varför välja solsemester när man kan sätta sig i en 2 CV och åka till Nordkap mitt i smällkalla februari? Massor av snö, halt, kallt, mörkt – och en helt underbar liten utmaning för oss som aldrig ser det som för sent att skaffa en lycklig ungdom.
Medlemmar i finska 2 CV-klubben, Soumen 2CV-Kilta, har redan under tio år arrangerat Nordkap-färden Raid Laponie. Nu, med nya arrangörer, har man bytt namn till Raid 4 Arctic Ducks. Och när man framgångsrikt har genomfört färden blir man utnämnd till Super-Duper Duck Driver.
31 ekipage deltog, cirka hälften var finska, övriga kom från resten av Europa. Tre svenska bilar deltog; Team 1 med Arne Carlsson och Lorentz Österling, team 15 med Kenneth Alexandersson och Ingemar Segersson, samt team 29 med Frank Nyström. Ytterligare en svenskregistrerad bil deltog. Den kördes av Bart van Wijngaarden som numera bor i Sverige, med co-driver Ralf Hoppe från Tyskland.
Lördagen den 3 februari startade raiden strax utanför Helsingfors, där bilarna från kontinenten erbjöds att byta till dubbdäck som ju är förbjudna i många länder söderöver. Första dagens sträcka gick till Joensuu i finska Karelen. Närheten till Ryssland märktes på alla ryska bilar och lastbilar på vägen.
Söndagens sträcka upp till Haparanda blev raidens längsta, 59 mil. Men vilken upplevelse! Massor av snö, solen och vinden i ryggen och så plötsligt, i norra Finland, blir vi invinkade på en parkeringsplats av glada människor. Det är lokalavdelningen uppe i norra Finland som hälsar oss välkomna med varm saft och glada tillrop.
Tisdag var vilodag och vi kunde njuta av vintersport i Heta. Några mekade, andra körde snöskoter, vilket var lite lurigt eftersom man lätt kunde förfrysa kinderna om man inte hade visiret ordentligt nedfällt.
På onsdag var det så dags för oss att ta oss upp till Honningsvåg på Magerøya där också Nordkap-klippan ligger. Färden gick över Alta vid kusten och närheten till havet där gjorde vägarna hala. Hittills hade vi kört på kall, sträv snö och is som gav riktigt gott grepp.
Torsdagen den 8 februari, dags att attackera Nordkap. Det hade blåst duktigt och snöat en del. Skulle vi få tillåtelse att köra hela vägen upp?
På väg till Tornio, utanför Karatjock gick den tysk-/österrikiska bilen av vägen. Det blir lite kritiskt i sådana situationer. Karatjock är känt för sin kyla och just nu var det -27 grader. Vägen är dessutom glest trafikerad och hjälp kan ta lång tid att få. Men tack vare en passerande Toyota Landcruiser fick vi upp bilen på vägen igen och kunde fortsätta efter en timmes fördröjning.
Avslutningsfest i Tornio där Henkka Castrén just ska blanda den traditionsenliga Enough drink som består av allehanda spritdrycker som deltagarna haft med sig. Det blir en brygd som man inte gärna dricker för mycket av,
Förutom Henkka och Pia bestod arrangörsgruppen av Mika Koivunen och Matti och Eija Lampila samt (ej med på bild) Esa Lehtineva.
Resan till Nordkap blev för vår del en nätt liten tripp på ca 350 mil.
Lorentz Österling