SM Suède på Åland

14 september, 2018

Årsmöteshelgen 2018 ägnade vi i SM-sektionen åt ett Ålandsbesök den 7-9 september. Även om resmålet ligger utomlands är resan kort och Eckerölinjen erbjuder förmånliga paket med hotell och mat.

Vi åkte på en fredagskväll med övernattning i omedelbar närhet av färjeläget med nästa natt bokad i Mariehamn. Med tre måltider som ingick behövde vi bara lägga till lite lunch på lördagen som vi annars ägnade åt ett besök på det gamla slottet Kastelholm, följt av nämnda lunch på restaurang Smakbyn och en titt på de imponerande resterna av Bomarsunds fästning där solen strålade över den vackra åländska naturen.

Årsmötet höll vi på Hotell Pommern där givande diskussioner hölls och det beslöts att den sittande styrelsen får fortsätta sitt inte alltför betungande värv ett år till. Uppslutningen var mycket god med 47 deltagare (barnen inräknade) fördelade i 14 SM (två från Norge och en från Tyskland), 2 DS, en XM, 1 C6 och några bilar utan vinklar. SM-ägare trivs väldigt väl tillsammans och stämningen var minst lika bra som den brukar vara under våra årsmötesutflykter, noterar sektionsordförande Lasse Frykholm.


Vi satte av före 7 på morgonen. La Dame en Noir försökte att göra mig uppmärksam på en liten läcka genom att pytsa ut en droppe på vägen utanför infarten. Vi körde i 4 timmar (underbart att sluka väg med denna bil) till Linköping och åt lunch hos sonens familj. Sedan tog vi vägen över Uppsala för att undvika trafiken i Stockholm. Det kändes rätt jobbigt att inte veta om vägen man körde var den närmaste, snabbaste eller kanske inte något av det. Nå efter 4 timmar körning till kom vi till Grisslehamn och träffade de flesta av deltagarna på årsmötet. Båten till Åland gick 20:00 och efter en god middag på båten var vi framme i Eckerö 23:00 lokal tid. Vi samlades strax utanför hamnområdet för att köra de 2 kilometer till Eckerö hotell. Nå allt kan inte alltid gå bra. Vi hängde på Sverre rakt igenom rondellen där vi skulle ha svängt vänster. Efter en halv timme insåg vi att detta var mer är 2 kilometer och valde Eckerö hotell i GPS-en. Vi vände och snart var vi de 2 sista bilarna på parkeringen.

På lördagen var vi och tittade på Kastelholms Slott innan vi åt en trevlig lunch på Smakbyn. Efter lunchen och en intressant guidning på musteriet smet vi till Mariehamn medan de flesta andra tittade på Bolmarsunds fästningsruiner. Hotell Pommern var så lätt att hitta att Lasse inte hade beskrivit vägen men jag lyckades ändå att virra runt kvarteret innan jag frågade en grupp på 3 amerikanska bilar om de visste var Hotell Pommern var och en av dem pekade på väggen bakom mig och sa där.Ett årsmöte klarades av på sen eftermiddag och sen en riktigt trevlig middag på kvällen där vi förhörde oss om hur vi borde köra hem på söndagen. Vi var rätt oroliga för att komma hem så sent i och med att färjan skulle vara i Grisslehamn 14:30. I och med att det var valdagen (vi har förtidsröstat) så var det ju ännu mera osäkert hur det skulle bli med trafiken.

Vi gick sen och lade oss och vår vana trogen var vi på frukostbuffén när den öppnade. Där träffade vi vår tyska vän Stefan Bals som skulle med färjan 8:30. Efter en stunds övervägande så bestämde vi oss för att försöka hinna med den färjan. Vi kom dit 5 minuter innan färjan skulle gå och killen i biljettkuren fixade så att vi kom med. Han fixade till och med ett presentkort på det som lunchbuffén skulle ha kostat.Resan genom Stockholm gick galant La Dame en Noir gled fram med kunglig grace, bäst går den i 100 till 110 eller 120-130 kmh. Omkring 115 skakar det lite (obalans i däcken antar jag). Jag har felaktiga däck på bilen 205/70-15 istället för 205/90-15 så hastigheterna kanske skiljer lite på era bilar (med rätt däck).

Jag köpte en kopp kaffe i Ödeshög (jag brukar av princip inte vilja ge mer än 10:- för kaffe men jag behövde det) sen rullade det på hem till Halmstad. I Halmstad stannade vi på ICA-Maxi för att köpa lite mjölk och jag hörde att hydraulpumpen lät lite konstigt. Jag kände igen ljudet från när det var för lite olja i systemet så jag kollade nivån och fyllde på en liter LHM+. Ljudet var snart normalt igen och vi körde hem till Gullbranna. På måndagen körde jag upp bilen på en ramp och tog bort plåten under kofångaren för att se vad som läckte. Jag hittade en läcka på plastslangen från diravins hastighetssensor på växellådan. Plastslangen var skarvad med en gummislang och jag är 90% säker på att det var problemet. Lite svårt att veta säkert eftersom det var nedsölat med olja på hela vänstra sidan.Men så snäll min La Dame en Noir är, istället för att kasta ut all olja och tvinga mig att ta hjälp så långt hemifrån så pytsar ho ut lite olja åt gången så att det räcker nästan hela vägen hem. Jag tror inte att vi berättade för henna att vi skulle köpa mjölk på vägen hem, hade vi gjort det så är jag säker på att vi hade klarat oss hem innan pumpen började låta illa.

Tack för ett trevligt årsmöte hoppas att vi ses innan nästa.

Jörgen