André Citroën var fransk industriman, ihågkommen för sitt patent på Chevron-typ växlar och senare ett bilföretag med sitt efternamn.
Han föddes i Paris 1878 som det femte barnet av holländska / judiska föräldrar. Hans familj flyttade från Warszawa till Paris 1873. Vid ankomsten i Frankrike ändrades efternamnet från ”Citroen” till ”Citroën”.
André Citroën tog examen på den prestigefyllda skolan Ecole Polytechnique år 1900. Senare det året, när han besökte Polen, såg han en snickare som arbetade på en uppsättning träkugghjul med kugghjulet tänder som sillben eller chevroner. Citroën förstod genast att chevron-växlar har flera fördelar.
Först har de diagonala tänder som gör det möjligt att köra växlarna mycket tystare än kugghjul med raka snittänder. För det andra, genom att ha chevronformen (”V”) i växeltänderna, ges växelsatserna ingen axiell belastning på de axlar som spiralformiga tänder har.
Axial belastning på axlarna kräver att konstruktörer ska räkna på dessa belastningar vilket oundvikligen ger kostnad och komplexitet till mekaniska konstruktioner. Andre köpte patentet på Chevron-redskap och började sin karriär med redskap.
Citroën grundade sitt bilföretag 1919 och 1930 hade han byggt upp företaget till en stor ledande fordonsindustri. 1932 var Citroën Automobiles den fjärde största biltillverkaren i världen.
1934 gjorde de höga kostnaderna för att utveckla den banbrytande Traction Avant att Citroën gick i konkurs. Däcktillverkaren Michelin gick in som borgenär och drev företaget vidare genom sina mest kreativa år. I april 1976 köptes PSA (Peugeot) koncernen Citroën.
Andre Citroën dog av magcancer 1935.