Det har gått 10 år sedan det senaste internationella Citroën SM-rallyt anordnades i Sverige 2014 med Örenäs slott i Skåne som bas och nu, 2024, var det dags igen för SM Suède att stå värd ännu en gång. Uppslutningen var mycket god med 55 ekipage av hög klass och ca 100 deltagare från ett tiotal Europeiska länder.
Huvudansvarig även denna gång var nestor Lasse Frykholm med assisterande vänner Jonas Areskoug, David Kjelldén och andra eldsjälar som satt ihop ett mycket uppskattat program av aktiviteter med Älmhult som samlingpunkt. Småland visade upp sig från sin absolut bästa sida redan första dagen med ett fantastiskt väder, konvojkörning genom det vackra skogslandskapet, älgsafari samt en fin tur på Laganslingen för att sedan avnjuta en meditativ stund med en stråkkonsert i Virestads anrika kyrka.
Dag 2 styrde vi kosan mot Huseby bruk och slott som har mer är 150000 besökare per år med en fantastisk historia, byggnader och trädgård. Framför slottet ställdes det upp en rad fina bilar från alla de olika länder som deltog medan vi fick en mycket detaljerad guidning på både engelska, franska, tyska och svenska om slottet och dess historia med kopplingar till de svenska kungahuset.
Söndagskvällen ägnades traditionsenligt åt en fantastisk galamiddag på stadshotellet i Växjö. På måndagen morgon styrde en del av oss hemåt medan en större skara besökte Magnus Ahlqvist på Motorima, en av Sveriges många duktigare bilbyggare. Därefter avslutades träffen med tack och avsked till arrangörerna och färd hemåt för alla. För egen del var det internationella rallyt en viktig milstolpe att sikta på för att få min SM från 1972 i ett gott körbart skick. Det har gått åt många kvällar och helger under vintern och våren för att få i ordning på bilen som inte rullat mycket de senaste 5-åren. Inte en onormal ledtid för en både Citroënentusiast som Maserativän som äger en egensinnig och komplext byggd 52-åring. Bilen klarade allt med bravur och höll ihop hela resan med bara lite hydrauloljedroppar här och där – oundvikligt för en SM-ägare – men som jag väljer att se som ett positivt tecken då man vet att det finns hydraulolja kvar!
Stort tack till Lasse och kompani för en fantastisk långhelg i glada vänners lag!
Texten är författad av Andreas Barkman (som är medlem i båda klubbarna) och publicerad i Maseratibulletinen. Bilder och text insänt av Lasse Linder.
Läs mer om Maseratiklubben på denna länk