Propulsion arrière

Typ A 1919_copyCCitroën Typ A, 1919–1921

Typ A var Citroëns första serietillverkade bil och var den första riktigt ekonomiska bilen, som såldes med fullständig utrustning; elektrisk startmotor, däck och reservhjul. Vid den här tiden, 1919, var sådant nödvändigt att betala extra för om man köpte sin bil hos en annan tillverkare.

André Citroën bestämde konceptet för sin första bil, men det var Jules Salomon som var konstruktören bakom Typ A. Jules Salomon anställdes av Citroën i juli 1917 eftersom han tidigare skapat cykelbilen ”Zèbre” som var ett typiskt fordon avsett för vardagsbruk där ägaren själv körde sitt fordon. André Citroën avsåg att tillverka en riktig bil för den breda massan som bara hade råd att köpa så kallade ”cykelbilar”.

Första bilen som Citroën tillverkade presenterades den 20 november 1918 genom att den förevisades hos och godkändes av den franska myndigheten för automobiltrafik. Från början var det tänkt att denna bil skulle heta ”Type 8 CV” men i ett brev från den 11 december lät han meddela att han ändrat sig.

I januari 1919 började Citroën att annonsera för sin kommande bil som utlovades vara färdigutrustad vid leveransen. I juni visades bilen, som tack vare tidningsannnonserna redan väckt sensation, i en utställningssal på Champs-Ellysées. De första exemplaren av Typ A hade lämnat det ”löpande bandet” månaden innan. Priset på Citroën Typ A Torpedo vid introduktionen låg på 7 950 franc vilket var väldigt lågt för en ny bil. Dess motor var en fyrcylindrig vätskekyld radmotor på 1 327 cc. Effekten var 18 hk vid 2 100 rpm, och förbrukade endast 7,5 lit/10 mil. Typ A var treväxlad med manuell osynkroniserad växellåda och bakhjulsdriven liksom alla Citroëner före Traction Avant. Toppfart 65-68 km/h. Den fanns i flera utföranden; tredörrars Torpedo, som Saloon och som Coupé de Ville. I slutet av 1919 presenterades en lätt lastbil med flak, byggd på Typ A-chassiet. Nyttolast 300 kg. Mellan maj 1919 och december 1921 byggdes Typ A i 24 093 exemplar. Typ A ersattes av B2 som kom i juni 1921. Den fyrsitsiga versionen av Torpedo var den mest efterfrågade. Priset på den billiga Typ A kom snart att stiga kraftigt men Citroën klarade ändå inte av att tillfredställa den stora efterfrågan. 1921 kostade en Torpedo 14 310 franc, fyrsitsig Saloon 21 600 franc, tresitsig Saloon 17 100 franc och Town Coupé 20 250 franc.

Typ A är enligt motorlitteraturen den första europeiska bilen med ratten på karossens vänstersida, och detta fick dom andra biltillverkarna att följa efter. I Frankrike hade man sedan Napoleons dagar en regel som sade att vagnar skulle föras på höger sida av vägen, och eftersom vägkanterna oftast var mycket dåliga satt föraren till höger för att ha uppsikt så att ekipaget inte skar ner i diket. André Citroën ansåg att detta var förkastligt eftersom dom nya bilarna skulle köra om hästdroskor och andra långsamma fordon, och därför var det logiskt att föraren satt till vänster för att ha bättre sikt under omkörningar. Redan från den första bilen hade Citroën säkerheten i åtanke!

Jules Salomon konstruerade även motorn till Typ A. Han experimenterade med en rad olika tekniska lösningar. Huvudtanken var att göra motor, chassi och kaross så enkel, billig och underhållsvänlig som möjligt. Det gällde att hålla vikten nere för att ge fordonet goda prestanda och låg bränsleförbrukning trots låg motoreffekt. Salomon ansåg att det var förlåtligt att använda avancerade lösningar om det skulle ge ägarna låga driftkostnader. Han byggde sin motor med sidventiler och begagnade sig av ett pumplöst kylarsystem (termosifon) som också saknade kylfläkt. Eftersom motorn inte skulle komma att arbeta långvarigt i varvtal över 2,000 vpm fungerade den här lösningen. Motorn hade magnettändning och startmotor i standardutförandet.

För att spara vikt göts oljetråget i aluminium. Likaså gjordes växellådshuset av samma material. På den utgående axeln till kardanen placerades den pedalmanövrerade färdbromsen. Typ A hade inga bromsar på framhjulen, däremot hade man trumbromsar på bakhjulen. Färdbromsen var trots sin placering efter växellådan – med den här tidens mått – kraftfull. Bromspedalen satt till höger om gaspedalen!

Typ A Sport var en de luxe-version av Torpedo, som tillverkades i begränsat antal, och som presenterades i april 1920. Karossen var 4-sittsig och något försänkt. Typ A Sport hade en större motor; 1,450 cc, med lättmetallvevstakar och överliggande ventiler med vipparmar. Effekten var 22 hk vid 2’000 rpm. Toppfart 75 km/h och en bränsleförbrukning på 8,5 liter/10 mil. 671 stycken exemplar av denna ”sportbil” tillverkades mellan april 1920 och december 1921. Karossen hade en lägre motorhuv.

Karossversioner:
– Torpedo 3 sittsig (kort chassi)
– Torpedo 4 places (långt chassi)
– Torpedo Sport
– Conduite interieure 3 sittsig (kort eller normal chassi), även kallad ”Coupé Docteur”
– Conduite interieure 4 sittsig (normal chassi)
– Coupé de ville (normal chassis)
– Landaulet (1922)

Mått:
Längd: 400 (suflett stängd: 368), (SWB 340) Bredd: 141 Höjd: Torpedo:175, Conduite Interieure:183 Axelavstånd: 283 (Kort chassie: 255), Spårvidd: 119, Vikt: 810 kg (Kort chassie: 680 kg)
Anmärkning: Typ A-chassit skulle ursprungligen tillverkas med två olika axelavstånd, men kort efter produktionsstarten upphörde den korta versionen.

Motor/prestanda:
1327cc rak fyrcylindrig 65 x 100 mm, 18 hk / 2100 rpm
Toppfart 65 km/h (Kort chassie: 68 km/h)
A Sport: 1452cc rak fyra 68 x 100 mm, 22 hk / 2100 rpm
Toppfart: 72 km/h
Typ A blev i oktober 1921 ersatt av Typ B2 vars grundkonstruktion byggde på Typ A men med vissa förändringar i mekanik och kaross.

 

Citroën B2, 1921–1926

B2 var ersättaren till Typ A och lika välutrustad som sin föregångare. B2 fick något större motor på 1 452 cc på 20 hk, med en toppfart på 72 km/h och bränsleförbrukning på 8 lit/10 mil. B2 blev snabbt en succé tack vare sina slitstarka och ekonomiska egenskaper. B2 blev liksom Typ A tillverkad i en terrängversion, med hjul på framvagnen och larvband bak. Drivlinan var av fabrikat Citroën – Kégresse – Hinstin (Adolphe Kegresse var före detta föreståndare för Tsar Nicholaus II:s garage i Ryssland). treväxlad låda med tandemdrivning bak. Tre olika versioner: Snö (som gjorde den största succén), Raid och All terrain. 1 134 exemplar byggdes av denna terrängbilsserie, och ett av dessa blev första fordonet i världen att korsa den brännheta Saharaöknen. Bandvagnsbilarna tillverkades i Levallois¬ fabriken i Paris som Andre Citroën hyrde av Clément Bayard.Mellan maj 1921 och juli 1926 tillverkades 89 814 stycken B2 i normalversion.I oktober 1922 presenterades B2 Caddy som var en dåtida sportvagn som för ovanlighetens skull baserades på en standarbil. Caddy var en lättare och motorstarkare version av B2, och var en värdig ersättare till Typ A Sport. Motorn var på 1 452cc och gav 22 hk. Toppfarten var hisnande 90 km/h. 226 stycken Caddy byggdes mellan oktober 1922 och oktober 1925.B2-chassiet och dess mekanik användes också till en lastbil; Boulangère hade täckt förarhytt medan Normande hade dito öppen. Mellan november 1922 och december 1925 tillverkades 10 856 exemplar av denna lätta lastbil.B2 ersattes 1924 av B10 som är en vidareutvecklad version av B2.Versioner:
– Torpedo 3 och 4 sittplatser
– Torpedo Caddy tresitsig
– Torpedo sport – Conduite interieure fyra och sex fönster
– Coupé grand luxe
– Landaulet grand luxe
– Taxi
– Normande
Mått:
Längd: 400 cm (sufflet stängd: 368), Bredd: 141 Höjd: Torpedo: 175, Conduite Interieure: 183
Hjulbas: 283, Spårvidd: 119 Vikt: 810 kg,
Motor/prestanda:
1452cc fyrcyl rad, 68 x 100 mm, 20 hk vid 2100 rpm (Caddy: 22 hk )
70 km/h toppfart (Caddy: 90 km/h)

 

Citroën 5CV (Typ C, C2 och C3) 1922–1926

En av de mest berömda ‘förhistoriska’ citroënerna är Klöverbladet 5 CV Torpedo. Citroën började sälja sina bilar på avbetalning över 12 eller 18 månader, vilket gav en ännu bättre möjlighet för fler människor att skaffa sig bil. Samtidigt lät Citroën tillverka 150 000 vägmärken (som visade citroënsymbolen storslaget mot den finstilta väginformationen) vilket gav ännu mera reklam. 5CV, eller Typ C, presenterades vid motorsalongen i Paris 1922. Bilen var vanligtvis gul vilket gav den smeknamnet ”petite citron”. Motorstorleken var inte större än 856 cc, och effekten endast 11 hk. Toppfarten var modest; 60 km/h, men det bör ställas mot det faktum att denna bil var så billig att vanligt folk hade råd att köpa och äga den. Tack vare att bilen var lättkörd och enkel att underhålla blev den världens första kvinnobil. Oktober 1925 fick 5CV:n ett centralt placerat ensitsigt baksäte. 5CV motsvarar dåtidens minibilar. Utrustad med endast en dörr (passagerarsidan). Första årsmodellen tillverkades bara den tvåsitsiga Torpedo. 1923 följde den tvåsitsiga Cabriolet, liksom en modifierad motorhuv. Modellen döptes om till C2. Året därpå presenterades en tresitsig version av Torpedo, och modellen döptes om igen, nu till C3. 1925 flyttades reservhjulen från sidan till bakpartiet. Sittplatserna arrangerades med det ensamma sätet bak i mitten. Det är denna version som gett bilen sitt smeknamn Klöverbladet.Den tvåsittsiga Torpedo lades ner före C3. Eftersom C3 var lika dyr att tillverka som den nya B10 (men såld till ett betydligt lägre pris), tvingades man att lägga ner produktionen av även denna modell 1926. Sista årsmodellen fick runda framskärmar istället för de gamla kepsliknande.

5CV Typ C tillverkades mellan mars 1922 till december 1926 i 80 759 exemplar.För småbarnen såldes leksaksbilen 5CV Citroënette 1924, som en del i märkets marknadsföring.Adam Opel AG insåg att 5CV Typ C var en förnämlig bil, och började själva att tillverka 5CV:n på licens och sälja den i Tyskland med Opels märke.Varianter:
-Torpedo 2-sittsig
-Torpedo 3-sittsig
-Cabriolet 3-sittsigTyp C, C2 och C3
Mått:
Längd: 320. Bredd: 140. Höjd: 155. Axelavstånd: 225 (C3: 235). Spårvidd: 118 (C3: 119). Vikt: 543 kg (C2: 555 kg, C3: 590 kg)
Motor/prestanda:
856cc rak fyra, 11 hk vid 2100 rpm.
Toppfart: 60 km/h

 

Citroën B10 1924-25, B12 1925-27 och B14 1926-28

B10:

Citroën B10 baserades på B2-modellen – med bakhjulsdrift – men var den första bilen i Europa vars kaross var byggd helt och hållet i stål. De tidigare modellerna hade en stomme av både trä och stål. Den nya tekniken användes av Citroën på licens av amerikanska Budd Company. I och med detta blev B10 mycket mer krocksäker. Alla nya Citroëner efter B10:an fick helstålskonstruktion. Från och med B10 Torpedo och modellerna framöver är dörrarna lite böjda i botten från att ha varit helt raka tidigare. Ett problem var att den tyngre karossen var byggd på ett alltför vekt chassi, vilket resulterade ibland i att dörrarna öppnades under körning på dålig väg!

Kraftöverföringen till bromsarna skedde via kablar till trummorna.

B10 hade samma motor som företrädaren B2; 1452cc 20 hk, treväxlad manuell och toppfart på 70 km/h. Bränsleförbrukning: 8 lit/10 mil.

B10 byggdes i 17,259 exemplar mellan oktober 1924 till december 1925.

Mått: 
Längd: 394 cm, Bredd: 141 Höjd: Torpedo: 175, Conduite Interieure: 183 Axelavstånd: 283, Spårvidd: 119 Vikt: 1 080 kg.
Motor: 1 452 cc fyrcyl rad, 68 x 100 mm, 20 hk vid 2 100 rpm.
Toppfart: 70 km/h

B12:

Oktober 1925 presenterades B10:ans ersättare B12, som hade bromsar på alla fyra hjulen. Motorn var på 1 452cc, 20 hk och toppfart på 75 km/h, och bränsleförbrukning på 8,5 lit/10 mil. Chassit förstärktes plus en rad andra detaljer byttes ut för att höja kvaliteten. B12:an känns igen på att den har två handtag på sidan till en verktygslåda vid dörrtröskeln.

B12 Torpedo Commerciale hade en nyttolast på 1 000 kg, karossen hade fyra dörrar och lastlucka bak. Från oktober 1925 till januari 1927 tillverkades 38 381 stycken B12:or (inklusive Commerciale)

Mått:
Längd: 390. Bredd: 141. Höjd: Conduite Interieure: 183. Axelavstånd: 287. Spårvidd: 122. Vikt: 1 100 kg
Motor/prestanda:
1 452 cc rak fyra 68x100mm, 20/22 hk vid 2 100 rpm
Toppfart: 75 km/h

B14:

I oktober 1926 presenterades vid Parissalongen den nya B14 som var avsedd för den stora marknaden med lyxigare betoning än ekonomibilar som 5CV:n. B14 hade till exempel belyst instrumentpanel. Modellen fick smeknamnet ”den oförtröttliga” och känd som en av de allra största succéerna på bilmarknaden under mellankrigstiden. Den hade rak fyrcylindrig motor på 1 539 cc som gav 22 hk vid 2 300 rpm. Toppfarten var 80 km/h och bränsleförbrukningen 8,5 lit/10 mil. Bland förbättringarna märks den platta kylaren, större bränsletank och ett ännu bättre förstärkt chassi.

B14 byggdes i flera olika utföranden; Saloon, lätt lastbil, tvåsitsig eller fyrsittsig Cabriolet, tvådörrars fyrsitsig Coach, sexsitsig Limousine och som sjusitsig Familiale. Månaden före presentationen av B14 introducerades en lätt lastbil som baserades på personbilen. Beteckningen blev B15 (att inte förväxla med Traction Avant 15CV).

I mars 1927 presenterades en modifierad version; B14F, med förstärkt motor samt vakuumservo (av fabrikat Westinghouse) till fyra bromsarna. Mellan september 1926 till december 1927 tillverkades 60 526 exemplar av B14 och B14F. I september började tillverkningen av B14G som ersatte B14 och B14F. Den byggdes som Torpedo, Saloon och Convertible. Från september 1927 till oktober 1928 tillverkades 59 391 exemplar av B14G. I december samma år kom en specialversion av B14G, kallad B18 med bredare spårvidd. 5 707 exemplar tillverkades av denna modell fram till augusti 1928.

En särskild taximodell av B14 förekom med tre olika karosser; Limousine, Saloon och Convertible. De flesta var målade i gult och svart. Enligt uppgift byggdes 4 659 stycken.

B14 Caddy tillverkades under 1928. Den var tresitsig men dess chassi och mekaniska delar kom från standardversionen av Torpedo, men erbjöd bättre köregenskaper. Samma år ersattes B14G-modellen av nya C4 1928.

Mått:
Längd: 400 (B14G Familiale: 418). Bredd: 141 Höjd: Conduite Interieure: 183 Axelavstånd: 287
(B14G Familiale: 305) Spårvidd: 123. Vikt: 1 050 kg (B14F & B14G: 1 100 kg)
Motor/prestanda:
1 538 cc in-line four 70x100mm, 22 hk vid 2 300 rpm.
Toppfart: 80 km/h

 

Citroën C4 1928-33 och C6 1928-32C4

Vid Parissalongen 1928 presenterades C4 (AC4) som ersättare till den senaste versionen av B14-serien. Synliga förändringar är bl.a. förkromade detaljer på grillens nederdel. Chassiet och motorn var dock nyutvecklade. Motorn var på 1,628cc och gav 30 hk vid 3,000 rpm. Skatteklass 10 CV. Treväxlad manuell med toppfart på 90 km/h. Bränsleförbrukning på 8,8 lit/10 mil.
C4:an byggdes som Torpedo, 4-dörrars Saloon, 6-sittsig Limousineeller Familiale, 2- eller 4-sittsig Cabriolet.Första versionen av C4 tillverkades mellan september 1928 till december 1930 i 139,835 exemplar.
Under 1930 kom C4 Commerciale, en lätt lastbil med 500 kg nyttolast, och som baserades på C4 Familiale. Den hade fällbart baksäte och lastdörren var tvådelad.Vid Parissalongen 1930 presenterades en ny modell; C4F, med nästan identisk kaross som föregångaren AC4. Ny instrumentpanel. En annan nyhet var att motorn monterades på fyra gummiblock. Förgasare, koppling och växellådan var också ny. Toppfart 90 km/h och bränsleförbrukningen 9 lit/10 mil. Limousine- och Familialeversionerna byggdes på bredare chassie (även C4F Taxi byggdes på det bredda chassiet). Mellan september 1930 och juli 1931 byggdes 47,567 exemplar av C4F.I tidningen L’Illustration beskrev man C4F och C6F som en mycket modern bil med högre kvalitet och praktisk design: ”..Bilen är byggd för att ge de åkande maximal komfort…” Bland detaljerna nämndes den förbättrade öppningsmekanismen till vindrutan, det vattentäta golvet och nya dörrgångjärn.

Parissalongen 1931 presenterades C4G vilken ersatte C4F, och hade bättre finish. Ny motorstorlek; 1767cc, 32 hk vid 2,700 rpm. Samma skatteklass som tidigare. Toppfart 95 km/h. Mellan september 1931 och oktober 1933 tillverkades 55,788 exemplar.
Mått: Längd: 410 cm (C4F & C4G: 404) (Familiale: 422). Bredd: 158 (C4F Large: 170). Höjd: 174.
Axelavstånd: 285 (C4F & C4G: 278) (Extra lång: 297). Spårvidd: 132 (C4F Large: 142). Vikt: 1175 kg (Conduite Interieure: 1180 kg, Familiale: 1245 kg)
Motor/prestanda:

C4:

1628cc rak fyra, 72x100mm, 30 hk vid 3000 rpm.
Toppfart: 90 km/h
C4G: 1767cc rak fyra, 75x100mm, 32 hk vid 2700 rpm
Toppfart: 95 km/h

C6:

Samtidigt med C4 lanserades 1928 Citroëns första bil med sexcylindrig motor: C6 (AC6). Den 2,442cc stora radmotorn gav 45 hk vid 3,000 rpm, och hamnade i skatteklass 14 CV. Med den treväxlade manuella växellådan kom man upp i en toppfart på 105 km/h. Bränsleförbrukningen var 14 lit/10 mil. Tillverkades fram till i december 1929 i 11,521 exemplar. Motorn var densamma som i C4 men tillbyggd med två cylindrar. Motorhuven är också något längre.

Januari 1929 introducerades en ny lastbil – C16 – som baserades på C6. Den hade samma motor men 4 växlar. Nyttolast på 1,800 kg, och byggdes mellan januari och augusti i 1,246 exemplar.

I april 1929 introducerades C6E som var 7 cm längre och lite bredare än den ursprungliga modellen. Motorn hade bara 42 hk. Till december 1929 tillverkades 5,090 exemplar av C6E.

I september 1929 kom C6F, ännu större och med mer utrustning och bättre kvalitet. Motorspcifikationerna oförändrade mot original C6. Hjulen fick nu 5 bultar istället för tidigare 4. C6F producerades mellan september 1929 till juli 1931 i 37,119 exemplar. 1931 byggdes ett antal i bandvagnsversion för Croisière Jaune.

Samtidigt introducerades C61 som blev Frankrikes första högfartslastbil. Motorn kom från C6F, och totalvikten var 3,8 ton. Förarhytten var helt tillverkad i stål. Senare, 1930, höjde man lastförmågan till 2,000 kg, och totalvikten blev 4 ton.

Februari 1931 presenterades C6 CGL (Grand Luxe) som var en renodlad lyxbil och vinnare av flera Concours d’elegance. En annan motorstorlek begagnades: 2,650cc, 50 hk vid 3200 rpm och placerad i skatteklass 15 CV. Treväxlad manuell. Toppfart 103 km/h.

Vid Parissalongen samma år visades C6G med den stora sexan, och som ersatte C6F. Toppfart 110 km/h. Mellan september 1931 och oktober 1933 tillverkades 17,694 C6G som Saloon och Familiale. I april 1932 fick det nya vibrationsdämpande motorfästet. En flygande svan i Citroënemblemets bakgrund är det synliga tecknet på denna finess.
C6 CGL ersattes av C6G Speciale som kom i tre olika karossversioner, varav en helt i aluminium (Tout Alu).

C-serien ersattes av 8CV (Rosalie) 1932.

Mått:
Längd: 422 (Familiale: 437). Bredd: 158 (C6E: 165, C6F & C6G: 170). Höjd: 174. Axelavstånd: 295 (Extra lång: 312). Spårvidd: 132 (C6E: 139, C6F & C6G: 142). Vikt: 1255 kg (Conduite Interieure: 1260 kg, Familiale: 1325 kg) (C6F: 1310, 1320, 1390) (C6F CGL & C6G: 1330, 1410)
Motor/prestanda:
2442cc rak sexa, 72x100mm, 45 hk vid 3000 rpm
Toppfart: 105 km/h
(C6F CGL & C6G: 2650cc rak sexa, 75x100mm, 53 hk vid 3000 rpm Toppfart: 110 km/h)

 

Citroën 8 CV (Rosalie), 10 CV och 15 CV 1932-35

Vid Parissalongen 1932 debuterade en ny bilserie från Citroën. Den nya modellen började utvecklas redan 1930 och målet var att presentera en modell som skulle klara Citroën genom den ekonomiska krisen. Det blev tre olika bilar med samma grundkonstruktion; Citroën 8 CV, 10 CV och 15 CV. I fabriken hade man infört fler automatsvetsar för tillverkningen av den nya modellen i den moderniserade fabriken.Karossen hade förstärkts och konstruerats med hela plåtpaneler. Samtliga motorer hade motorfästen med vibrationsdämpande gummiblock.Citroën 8 CV: Kapacitet 1,452 cm3, 32 hk vid 3,200 vpm. Manuell 3-växlad med synkronisering på 2:a och 3:e växeln. Toppfart 90 km/h och bränsleförbrukning på 9 lit/10 mil. Från oktober 1932 till januari 1935 tillverkades 38,835 exemplar av 8 CV (Rosalie). Tillgängliga versioner som 8 CV; Torpedo (öppen tourer), Sedan, 2- alt. 4-sittsig cabriolet eller hard-top.I samma serie tillverkades Citroën 10 CV med en större motor. Modellen var avsedd att ersätta C4. Sidventilsmotorn hade en kapacitet på 1,767 cm3 och en effekt på 36 hk. Toppfart: 100 km/h, förbrukning 9 lit/10 mil. Tillgängliga karosser: Sedan, 2- alt. 4-sittsig cabriolet eller hard-top, coach convertible. Mellan oktober 1932 och januari 1935 tillverkades 49,249 exemplar.Citroën 15 CV fick en rak 6-cylindrig motor på 2,650 cm3 med en effekt på 56 hk vid 3,200 vpm. Toppfart 100 (?) km/h och bensinförbrukning på 14 lit/10 mil. Från oktober 1932 till januari 1935 tillverkades 7,228 exemplar av den sexcylindriga vagnen.Citroën ansågs med sin nya modell efterlikna den amerikanska bilbyggarstilen, inte minst med tanke på formgivningen som var i samklang med det dåtida aerodynamiska modet.I november 1932 presenterades 10 L som fick den mindre karossen från 8 CV och motor från 10 CV, samt ”15 L” som fick samma kaross men med den 6-cylindriga motorn. I slutet av året fick bilarna ett stort Citroën-emblem på kylargrillen.8 CV, 10 CV och 15 CV bildade bas för flera lastbils- och busskonstruktioner.
Mars 1933 presenterades ”15 CL” som Sedan eller Familiale.Vid Parissalongen 1933 moderniserades 8/10/15CV och fick förbättrade aerodynamiska egenskaper genom att kylargrillen lutades. Serien fick tilläggsbeteckningen ”NH” (Nouvel Habillage, nytt utförande).I januari 1935 lades produktionen av 8/10/15CV ned och Citroën satsade numera helt på sin framhjulsdrivna Traction Avant som introducerades året innan.Text: Peter H Svensson Foto: Citroën Automobiles