GS & GSA

GS – som fyller tomrummet mellan Ami 8 och DS – presenteras på motormässan i Paris 1970. Böljande karosslinjer etablerar GS som samtidens mest aerodynamiska bil. Den har en luftkyld plattmotor med fyra cylindrar och hydropneumatisk fjädring. Den fyllde ut gapet mellan småbilarna och de stora ID/DS-modellerna. Planen var att skapa en plattform som kunde användas för att bygga flera olika modeller i olika prisklasser, från en torsionsfjädrad basmodell med 2-cylindrig motor till en toppmodell med wankelmotor och gashydraulisk fjädring. Det som blev verklighet var ett mellanting mellan dessa alternativ, även om wankelmotorn faktiskt kom att tillverkas i en liten serie.

Citroën GS tillverkades mellan 1970 och 1979. Bilen var tekniskt mycket avancerad med nollpunktsupphängda framhjul, centralt monterade skivbromsar fram och ett något förenklat hydrauliksystem från DS/ID. Bilen tillverkades även i kombi- och sedanvarianter kallade Break respektive Berline. 1015 och 1220 kubikcentimeter var de vanligaste motorstorlekarna men det fanns några andra versioner i Frankrike på grund av skattelagarna där.

Motorn är luftkyld, vilket inte är så vanligt i dagens bilar. GS tillverkades även under 1974 och 1975 med wankelmotor i 847 exemplar, men de fungerade inte så bra så de återkallades skrotades.

GS hade en för sin tid väldigt futuristisk instrumentpanel med bland annat hastighetsmätare av typen badrumsvåg. Denna ersattes 1977 av vanliga visarinstrument.

GSA var en moderniserad variant med halvkombikaross, plastkofångare och förändrad inredning som kom 1980. 1981 fick den en 1300 kubikcentimeters motor på 65 hkr och en ännu mer futuristisk instrumentering som saknade konventionella spakar för körriktningsvisare och vindrutetorkare. Istället fanns två satelliter placerade vid ratten med alla funktioner samlade. Tanken var att man inte skulle behöva släppa ratten vid körning. Pallasversionen fick femväxlad låda. Hastighetsmätare och varvräknare var av samma typ som på tidiga GS. GSA tillverkades mellan 1980 och 1987, de sista åren i Spanien. Årsmodell 1985 var den sista som såldes i Sverige, då enbart modellvarianten Spécial, en enklare modell än normalversionen Pallas.

Bilder samt viss text Citroën Communication.

Video med 15 min av GS & GSA reklam från åren då det begav sig, där en svensk klassiker med Janne ” Loffe ” Carlsson ingår. Oh la la!

GS hela programmet (inkl Bi-rotor) 1975 (franska)

VISA GSA & CX broschyr 1984 svensk