BX

Citroën presenterar BX – en produktionsmodell som ska attrahera nya kunder 1982. Det är en femdörrars, femsits sedan, som intar positionen mellan GSA och CX i programmet. Någon av tre drivlinor kan väljas: 1 360 cm3  motor för 62 hkr med fyra växlar, 1 360 cm3 för 72 hkr med fem växlar eller 1 580 cm3 för 90 hkr med fem växlar.

Från och med 1983 utrustas alla Citroën-fordon med laminerad vindruta som standard.

I september 1984 Citroën lanserar BX 19 GT, med en inbyggd dator och en 1 905 cm3 motor (185 km/h). 1987 presenteras nya BX 19 GTi 16 med 16 ventiler – Frankrikes första flerventilmotor (fyra cylindrar, 1 905 cm3,  164 hkr och topphastigheten 218 km/h).

Två nya BX-modeller dyker upp hos återförsäljarna i februari 1989: BX 4×4 och BX 4×4 Evasion. Transmissionssystemet för fyrhjulsdriften har tre differentialer: fram, mitt, (låsning) och bak, med begränsad slirning.

Citroên BX producerades mellan 1982 och 1994. Läs mer om BX i Autogenial urklippen här nedan.

Text och bilder Citroën communication

Läs allt om Citroën BX i Autogenial specialnummer!

PDF-artiklar med allt om BX.

bxdel1BX Special del 1

 

bxdel2BX Special del 2

Utvecklingen av BX – Se filmen nedan. (17 min franska)