C5

C5 presenteras på motormässan i Paris år 2000. En bil som kombinerar finess med kraft, prestanda och styrka. Företaget presenterar även Osmose – en konceptbil ämnad att förena fotgängare och motorister. Osmose är avsedd för stadstrafik och är framtidens bil – designad för att utstråla och främja öppenhet samt kommunikation. Senare ställdes bilen ut vid Georges Pompidou Centre i Paris.

C5 ersatte Xantia liksom den större XM. Det var den första Citroën-modellen med nya hydraulvätskan LDS. Modellen finns som kombi och halvkombi vilket ser ut som en sedan, men har halvkombilucka, där tidigare Citroën-modeller (CX och GS) har haft det omvända förhållandet. C5 genomgick en större uppdatering 2004 (generation 2) då den fick detaljer i designen som anknöt till C4 och C6. I och med detta introducerades också adaptiva kurvljus; ett koncept som ID/DS och SM hade under 1970-talet.

Med C5 övergav man det integrerade hydraulsystemet för bromsar och styrning som Citroën använt sedan 1955. Kostnadsskäl angavs som främsta anledning. Bland annat är det en fördel att man kan använda samma komponenter som i andra modeller inom koncernen. Fjädringssystemet finns i två varianter: Hydractive 3, som finns i modeller med 1,8 liters bensinmotor och Hydractive 3+, som finns i övriga modeller. En förbättring av hydraulsystemet från tidigare vilar är att höjdsensorerna är elektroniska i stället för mekaniska. Det gör det möjligt att justera markfrigången automatiskt efter hastigheten. Man kan liksom tidigare ställa in höjden manuellt, men styrdatorn förhindrar att man väljer en helt felaktig höjd i förhållande till hastigheten.

Fas 1 2000-2004 med en ny generation av fjädringssystemet Hydractive. Motoralternativen var bensinmotorerna 1.8i 16v (117 hk), 2.0i 16v (138-143 hk) samt 3.0i V6 (210 hk). Dieselmotorn 2.0 HDi fanns med 90 eller 110 hk, och 2.2 HDI hade 136 hk samt partikelfilter.

Fas 2 2004-2008 fanns en ny generation av fjädringssystemet Hydractive. Motoralternativen var bensinmotorerna 1.8i 16v (117 hk), 2.0i 16v (138-143 hk) samt 3.0i V6 (210 hk). Dieselmotorn 2.0 HDi fanns med 90 eller 110 hk, och 2.2 HDI hade 136 hk samt partikelfilter.

Fas 3 tillverkas forfarande och presenterades den 15 januari 2008.

Text bilder samt filmer Citroën communication