Modellen tillverkades mellan åren 1978 och 1988 i totalt 1 254 390 exemplar. Visa II, med omdesignad kaross och en mer bränsleeffektiv motor, ersätter Visa i mars 1981. Visa GT ersätter Visa II Super X i den omfattande Visa-serien. Visa GT har en 1 360 cm3 motor på 80 bhp, topphastigheten 168 km/h och förbrukningen 5,6 liter/100 km. Den minsta motorn var en 2-cylindrig luftkyld boxermotor som var en vidareutveckling av motorn i A-modellerna. De motorerna monterades i bilens längdriktning, medan de 4-cylindriga motorerna var tvärställda. Citroën lanserade Visa GTi januari 1985. Med en 1 580 cm3 insprutningsmotor och en femväxlad låda, är det en prakt-GTi som når topphastigheten 188 km/h.
1982 fick Visa en ansiktslyftning vilket resulterade i ett mer slätstruket utseende än tidigare och några år senare förlorade den ett av sina främsta karaktärsdrag; en halvdigital instrumentpanel som satt utspridd som små satelliter runt ratten ersattes av en konventionell dito. I och med detta planerades också ett nytt karossalternativ en kombi, men denna version kom aldrig i produktion.
Cabrioletversionen av Visa lanseras vintern 1983 med en sufflett som har mjuk bakruta kan fällas ihop helt eller bara i fram.
I Sverige såldes Visa med 1,1 och 1,4 litersmotor. Boxermotorn samt GTI och Diesel togs aldrig in.
Text och bilder Citroën communication.
VISA GSA & CX broschyr 1984 svensk