Lanserades 1993 som en efterträdare till BX. Den kom till Sverige året efter och tillverkades till 2001. Grundtekniken delas med Peugeot 406 med undantag för fjädringen som är gashydraulisk. Vissa utrustningsnivåer försågs dessutom med en ny version av Hydractive-system för att vid behov tillfälligt ställa fjädringen i ett styvare ”sportläge”. Karossen fanns de första två åren enbart som halvkombi och sedan 1995 även som break.
Under modellåret 1994 flyttades Citroënmärkets placering frånmotorhuven till kylargrillen. Under modellåret 1998 uppdaterades modellen till fas 2, utseendet ändrades med ny front, där en mer rundad grill nu bildade en enhet med motorhuven. Krocksäkerheten förbättrades med starkare kaross.
I Sverige fanns vid introduktionen följande motoralternativ; 1,8 101 hk, 2,0 121 hk, 2,0 16V 150 hk, samt en 1,9-liters diesel med eller utan turbo. Modellåret 1995 kom en 1,8-litersmotor med 16-ventilsteknik och gav då 110 hk. 2,0 16v 150 hk utgick för en 2,0 8v med lättrycksturbo på 147 hk. Dieselutbudet utökades med en 2,1-liters turbodieselmotor på 109 hk.
Med fas 2 1998 infördes en 3,0 24V V6 på 190 hk. Dessutom kom en 2-liters turbodieselmotor med direktinsprutning i två varianter med 90 eller 110 hk.
Xantia Activa presenterades på motormässan i Paris 1994 och är den första bilen som tar kurvorna plant, tack vare det nyskapande antirullsystemet SC.CAR. Bilen är också utrustad med extrafunktioner som krockkudde på förarsidan, elfönsterhissar bak och breddjusterbara ryggstöd fram. Xantia ersattes 2001 av den nya modellen C5.
Xantia var den sista Citroënmodellen som använde ett gemensamt hydrauliksystem för fjädring, bromsar och styrning. Den var också den sista i vilken LHM tjänade som hydraulikolja.
Bilder från Citroën Communication.