Citroën presenterar BX – en produktionsmodell som ska attrahera nya kunder 1982. Det är en femdörrars, femsits sedan, som intar positionen mellan GSA och CX i programmet. Någon av tre drivlinor kan väljas: 1 360 cm3 motor för 62 hkr med fyra växlar, 1 360 cm3 för 72 hkr med fem växlar eller 1 580 cm3 för 90 hkr med fem växlar.
Från och med 1983 utrustas alla Citroën-fordon med laminerad vindruta som standard.
I september 1984 Citroën lanserar BX 19 GT, med en inbyggd dator och en 1 905 cm3 motor (185 km/h). 1987 presenteras nya BX 19 GTi 16 med 16 ventiler – Frankrikes första flerventilmotor (fyra cylindrar, 1 905 cm3, 164 hkr och topphastigheten 218 km/h).
Två nya BX-modeller dyker upp hos återförsäljarna i februari 1989: BX 4×4 och BX 4×4 Evasion. Transmissionssystemet för fyrhjulsdriften har tre differentialer: fram, mitt, (låsning) och bak, med begränsad slirning.
Citroên BX producerades mellan 1982 och 1994. Läs mer om BX i Autogenial urklippen här nedan.
Text och bilder Citroën communication
Läs allt om Citroën BX i Autogenial specialnummer!
PDF-artiklar med allt om BX.