I mars 1969 kommer den nya Ami 8 som ersätter Ami 6. Den har fått ny design med en enklare, mer elegant kaross som ger bättre sikt.
Januari 1970 presenteras M35 i en limiterad upplaga om 267 exemplar. Kaross baserad på Ami 8. Tvådörrars, fyrsits coupé. Hydropneumatisk fjädring. Roterande motor med enkel rotor, 995 cm3, fyrväxlad låda. M35-prototypen är ett rullande laboratorium. Prototypen görs tillgänglig för kunder som vill prova den och som kör mer än 30 000 km/år. Nästan alla dessa bilar köptes sedan in av fabriken och skrotades.
I februari 1973 presenteras Ami Super = kaross från Ami och fyrcylindrig motor från GS, den tillverkades åren 1973-76. AMI Super såldes aldrig i Sverige.
AMI 8 producerades åren 1969-1979 som berline, break samt service. I Sverige kallades även AMI 8 för MI 8.
Bilder och text Citroën Communication.
Film från Citroën och fabriken i Janais, Rennes, 1 miljon AMI 8 har producerats, 30 april 1970.
AMI 8 broschyrer:
- AMI 8 break 1970 Svensk_low_uppslag
- AMI-8-februari-1969-Svensk_low_uppslag
- AMI-8-mars-1969-svensk_low_uppslag
- AMI-8-december-1970-svensk_low_uppslag
- AMI-8-september-1971-dansk_low_uppslag
- AMI-8-augusti-1972-dansk_low_uppslag
- AMI-8-augusti-1973-dansk_low_uppslag
- AZU-AK-Mehari-Ami-8-Service-GS-service-aug-1974-fransk_low_uppslag
- AMI-Super-1975-dansk_low_uppslag
- AMI 8 kombi 1970 svensk
- 2CV4 2CV6 Mehari AMI 8 september 1976 dansk
- 2CV-Mehari-Ami 8-Dyane 6 januari 1978 fransk
- 2CV Dyane6 AMI 8 Mehari dansk 1978