Dyane läggs till i Citroëns modellprogram 1967 och intar positionen mellan 2CV och Ami 6. Dyane kombinerar beprövad mekanik från 2CV:an (425 cm3 motor med två cylindrar, fyrväxlad låda, 100 km/h och 4,9 liter/100 km) med helt nya karosslinjer. Med bakluckan och fällbart baksäte är bilen en sedan, med en kombimodells alla fördelar.
Januari 1968 gör Dyane 6 entré. Den har den starkare motorn från Ami (602 cm3, 110 km/h och 6,1 liter/100 km
Citroën presenterar specialserien ”Dyane Caban” i en begränsad upplaga på 1 500 exemplar 1977.
Text bilder och film Citroën communication
Dyane brochyrer:
- Dyane-Juli-1967-Fransk_low_uppslag
- Dyane-6-1968-Svensk_low_uppslag
- Dyane-6-oktober-1968-svensk_low_uppslag
- Dyane-augusti-1970-danska_low_uppslag
- Dyane-januari-1970-tyska_low_uppslag
- Dyane 63 juli 1972 dansk_low_uppslag
- Dyane-6-september-1972-dansk_low_uppslag
- Dyane-6-juli-1973-tysk_low_uppslag
- 2CV-Mehari-Ami-8-Dyane-6-januari-1978-fransk_low_uppslag
- 2CV6_Dyane-6_Mehari-1981-Fransk_low_uppslag
- 2CV Dyane6 AMI 8 Mehari dansk 1978
- 2CVClub Dyane LNA 1980 tysk